مهندسی حمل و نقل
 
قالب وبلاگ

بنام خدا

 

نام: احسان

 

نام خانوادگی: محمدی

 

عنوان تحقیق: ماشین الات راهداری

 

نام دانشکده:دانشگاه  راه و ترابری

شهید تفویضی

 

نام استاد: مهندس مهریاری

 

تاریخ: 13/9/1389

 

 

 

                        

 

 


فصل اول:

 

 مقدمه........................................................................................3

 

کلید واژگان..................................................................................3

 

انواع خاکبرداری........................................................................5-4

 

 

فصل دوم:

 

بولدوزر.......................................................................................6

 

لودر .........................................................................................15

 

بیل مکانیکی ..............................................................................18

 

لودر بکهو .................................................................................19

 

گریدر .......................................................................................20

 

غلتک ......................................................................................22

 

لیفتراک ....................................................................................23

 

فینیشر .....................................................................................24

 

اسکریپر ...................................................................................25

 

شاول .......................................................................................26

 

دامتراک ...................................................................................27

 

سایدبوم....................................................................................28
فصل اول:

 

 

مقدمه:

همواره دو مورد صرفه جویی اقتصادی و انجام طرح طبق برنامه زمان بندی  شده از نکات مهم پروژه های مختلف است و انتخاب  نوع ماشین آلات و تعداد آن   برای کارهای مختلف تاثیر مستقیمی در زمان اجرا و هزینه پروژه دارد برای انتخاب ماشین آلات مورد نیاز هرپروژه لازم است که شناختی از ماشین آلات داشته باشیم  در قسمت های بعدی سایرماشین آلات معرفی خواهند شد.

 

 

کلید واژگان:

 

خاکبرداری - بولدوزر- بارگیری- تیغه- چرخ لاستیکی-

چرخ زنجیری


بقیه در ادامه مطالب



انواع خاکبرداری :

 

 

- تیغ زدن

 

 

- زه کشی

 

 

- احداث پلها

 

 

- احداث کانالها

 

 

- پی کنی

 

 

- معادن خاک مورد نیاز جاده سازی 

 

 

 

 

 

تیغ زدن و خاکبرداری جاده ها :

تیغ زدن یعنی برداشتن قشری از خاک که بین سطح طبیعی و سطح خاک مورد نظری که در خاکریز جاده هااستفاده می گردد می باشد ، در صورتیکه منظور از خاکبرداری جاده ها ، برداشتن لایه هائی از خاک است که بعد از اتمام عملیات تیغ زنی انجام می گیرد

 

خاکبرداری زه کش ها و آبروها

عبارتست از جابجایی مصالحی که در هنگام ساخت زهکشها برداشت می گردد ، زه کشها در اینجا شامل آبروهای کوچک از قبیل کالورت و لوله های آبگذر می باشد . (کالورت به نوعی از آبرو گفته می شود که دهانه آن بیش از 6 متر نباشد) بعد از نصب کالورتها و لوله های آبرو ، خاکریز پشت آنها باید با مصالحی جدید غیر از مصالح کنده شده پر شود و عموما مصالح حفاری شده قابل استفاده نیستند .

 

خاکبرداری پلها :

مقصود جابجایی خاکی است که در هنگام حفر پی ها و تکیه گاههای پل کنده می شود و خود به چند شاخه تقسیم می شود (خاکبرداری لایه های خیس ، خشک و سنگی)

 

خاکبرداری کانالها :

این نوع خاکبرداری برای تعویض مسیر رودخانه و یا نهر صورت می گیرد .

 

خاکبرداری پی ها: 

مقصود حفاری پی ستونها و دیوارهای ساختمانی می باشد و باید تا حد ممکن مرتب و پاکیزه انجام شود تا در صورت امکان احتیاج به قالب بندی نداشته ، باعث صرفه جویی در کل هزینه گردد و معمولا در این مواقع از ماشین آلات ویژه و یا از نیروی انسانی استفاده می شود .

 

 

فصل دوم:

 

بلدوزر

  وارد استفاده از بلدوزر:

 - کندن زمین 

- هل دادن و انتقال خاک 

- پخش مواد روی بستر راه

- پر کردن گودیها

 تسطیح و پاکسازی زمین

ایجاد راههای اولیه در کوهستانها و زمین های سنگلاخی

 کار بلدوزر :

 - مسافت حمل خاک

 تنظیم تیغه بلدوزر 

- سرعت بلدوزر 

- نوع زمین

- بازده بلدوزر 

- استفاده همزمان از دو بلدوزر 

- بازده بلدوزر در شیب

 

مسافت حمل خاک:

 از بلدوزر جهت هل دادن خاک با توجه به شرایط زمین ، باید در مسافتهای کمتر از یکصد متر استفاده نمود ، برای مسافتهای بیشتر باید از اسکریپر یا کامیون و لودر استفاده کرد .

 

تحت شرایط معینی بولدوزرها ماشین‌های رضایت بخشی برای جابجا کردن خاک می‌باشند. نظیر کارهایی چون:
1- گودبرداری برای ایجاد گودال ذخیره آب نهرهای خاکی
2- خاکبرداری و برش خاک برای راهسازی
3- برداشت خاکهای سطحی زمین یا ته نشست‌های معدنی ساختمان
4- زهکشی‌ها پشت نهرها
5- پخش مواد در خاکریزها و...

 

بطور کلی مسافت حمل خاک نباید از 100 متر تجاوز کند. در این مورد می‌توان از بولدوزرهای چرخ لاستیکی استفاده نمود. به هر حال بو لدوزرهای چرخ زنجیری برای مسافت‌های کم و زمین‌های گلی و نرم برتری دارند. در حالیکه بولدوزرهای چرخ لاستیکی در زمین‌های محکمتر و مسافتهای طولانی‌تر رجحان دارند

 

تنظیم تیغه بلدوزر:

 بر حسب نوع عملیاتی که باید انجام گیرد تیغه بلدوزر را می بایست بر اساس آن کار تنظیم یا انتخاب نمود .

 

 

بلدوزرها از نظر طرز قرار گرفتن تیغه به دو دسته با تیغه مستقیم (جهت کندن ، هل دادن و دپو خاک) و با تیغه دارای قابلیت تغییر زاویه (جهت کم یا زیاد کردن مقدار فرو رفتن تیغه در زمین، سهولت غلت خاک در جلو تیغه ، بغل بری کوهها وتپه ها وکندن کانال) تقسیم می شوند .

 

انواع تیغه‌های نصب شده بر روی بولدوزر:
از میان انواع مختلف تیغه‌های موجود برای بولدوزرها (در حالت کلی برای تراکتور‌ها) چها رنوع تیغه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و موارد استفاده زیادتری دارند. این چهار نوع تیغه عبارتند از:


1- تیغه مستقیم
2- تیغه انگلدوزر
3- تیغه یونیورسال

4- تیغه کوشن

 

تیغه مستقیم از باقی تیغه‌ها بیشتر مورد استعمال دارد. وقتی که فاصله حمل مواد کم یا متوسط است این نوع تیغه بسیار مؤثر می‌باشد. همچنین این نوع تیغه دارای قدرت حفاری و حمل مواد بیشتری به نوع یونیورسال است. با توجه به اینکه با تقویت جام بولدوزر با صفحات فشاری می‌توان از آن برای هل دادن اسکریپر استفاده کرد.

 


تیغه یونیورسال با دارا بودن دو دیواره در دو انتهای تیغه قادر به حمل مواد حفر شده در مسافت‌های نسبتاً زیاد می‌باشد.

 

 

تیغه انگلدوزر می‌تواند تا حدود 25 درجه نسبت به حالت مستقیم دوران پیدا کند ولی انتهای فوقانی آن قادر به حرکت به جلو یا عقب نیست. انگلدوزر بیشتر در ایجاد برش در کنار تپه‌ها و بلندیها، پر کردن پشته ابنیه و کندن جوی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 
تیغه کوشن به منظور هل دادن اسکریپر طرح شده است بطوری که قادر است ضربات ناشی از اصطکاک را که توسط اسکریپر وارد می‌شود را جذب نماید. همچنین می‌توان از آن برای عملیات عادی بولدوزر نظیر تمیز کردن سطح کارگاه استفاده نمود.

 

 

سرعت بلدوزر:

سرعت حرکت بلدوزر هنگام هل دادن خاک باید به نحوی باشد که تا حد امکان از سر خوردن خاک از جلوی تیغه بطرفین و یا از زیر تیغه جلوگیری بعمل آید .

 

نوع زمین :

نظر به اینکه کندن زمینهای نسبتا سخت و یا یخ زده توسط تیغه کند بوده یا اصلا امکان پذیر نیست نظیر زمین های سنگی ، باید قبل از شروع به خاکبرداری ، این زمین ها را با مواد منفجره خرد و آماده جهت کار بلدوزر نمود

 

بازده بلدوزر:

بازده بلدوزر تحت شرایطی که در آن کار می کند متفاوت است ، در اولین عبور بلدوزر در روی یک باند راه اکثر مواد خاکی از دو طرف انتهائی تیغه بیرون می زند و بصورت دو برجستگی خاکی در طول جاده باقی می ماند ، بعد از فرم گیری این برجستگی ها بصورت یک کانال ، مقدار بیرون زدگی خاک از طرفین تیغه تقلیل یافته و یا از بین می رود و لذا بازده به میزان قابل توجهی بالا می رود

 

استفاده همزمان از دو بلدوزر:

 در بعضی کارها دو بلدوزر در کنار هم در حالیکه انتهای تیغه های مجاور هم در تماس اند کار می کنند تا بازده کار را به اندازه 50% نسبت به زمانی که هر کدام به تنهائی کار می کنند بالا ببرند .

 

بازده بلدوزر در شیب :

در مورد ساخت جاده اگر بتوان خاک را در سرازیری تپه ای هل داد ، بخاطر مزیت سطح شیب دار و سر خوردن مقدار زیادی از خاکی که در جلو بلدوزر است مقدار بازده ماشین بطور قابل توجهی بالا می رود . گاهی دو بلدوزر از شیب مساعد زمین استفاده کرده و در کنار هم خاک را بطرف پائین تپه هل می دهند که به این ترتیب خاکبرداری شیاری انجام می گیرد

 

بولدوزرهای چرخ لاستیکی در مقایسه با بولدوزرهای چرخ زنجیری:

 

در گذشته بولدوزرها فقط روی تراکتورهای چرخ زنجیری سوار می‌شدند. اما با توسعه تراکتورهای چرخ‌دار، بولدوزرها بر روی آنها نیز نصب شدند و امروزه از هر دوی آنها با توجه شرایط و خصوصیات کار استفاده می‌شود

 

مزایایی که برای بولدوزرهای چرخ زنجیری بیان شده است عبارتند از:

1- قابلیت ارائه نیروی کششی بیشتر مخصوصاً در روی زمین‌های نرم‌، خاک‌های گل‌آلود و زمین‌های سست.
2- قابلیت حرکت در روی زمینهای گلی.
3- قابلیت انجام کار در زمین‌های سنگلاخی در حالیکه تایرهای لاستیکی ممکن است  به شدت آسیب ببینند.
4- قابلیت حرکت در زمین‌های ناهموار که ممکن است هزینه نگهداری راه موقت را تقلیل بدهد.
5- قابلیت شناوری بیشتر به خاطر فشار کمتر در زیر چرخ‌ها (در حدود 5/0 الی 6/0 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع)
6- قابلیت صعود از شیبهای زیاد تا 100% (45 درجه)
7- استعداد بیشتر کاربری در کارهای مختلف

در بولدوزرهای چرخ زنجیری محور عقب مربوط به دیفرانسیل بوده و محور جلویی به تبعیت از آن می‌گردد. در اکثر موارد چرخ‌های جلو دارای ضربه‌گیرهایی محکمی می‌باشند تا در برابر ضربه‌های سنگین مقاومت کند و نیروی غلتشی را ایجاد نماید.
زنجیرهای تراکتور روغن کاری شده و ضد زنگ می‌باشند و قادرند در شرایط آبی نیز کار کنند. در صورتی که پیش‌بینی ارتفاع آب شده باشد،بولدوزر می‌تواند تا بالای ارتفاع زنجیرهای خود نیز به مدت کوتاه داخل آب کار کند

 

از جمله مزایایی که برای بولدوزرهای چرخ لاستیکی بیان شده‌اند موارد زیر را می‌توان نام برد:

 

1- سرعت بیشتر در انجام کارهای مختلف یا حرکت از یک کار به کار دیگر
2- حذف تریلی جهت حمل دستگاه از جایی به جای دیگر
 نکته: از آنجاییکه زنجیر بولدوزرهای چرخ زنجیری به راههای آسفالته آسیب شدید وارد می‌سازد جهت حمل و انتقال آنها از یک پروژه دیگر نیاز به تریلی‌های بزرگ جهت سوار شدن بولدوزر بر پشت آن است در صورتی که برای بولدوزرهای چرخ لاستیکی این ضرورت وجود ندارد.
2- بازده بیشتر آنها، مخصوصاً وقتی که مسافت قابل توجهی مورد نظر باشد.
3- خستگی کمتر برای راننده
4- قابلیت حرکت روی راههای آسفالت شده بدون ایجاد خسارت و صدمه به سطح راه

 

 

با توجه به اینکه فشار وارد بر زمین از طرف چرخ‌ها در بولدوزر چرخ لاستیکی بیشتر از نوع زنجیردار است (در حدود 2 تا 3 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع) از این رو می‌توان از آنها به عنوان غلتک نیز استفاده نمود.

 
 نکته: نیروی غلتشی که توسط بولدوزرهای چرخ لاستیکی ایجاد می‌شود کمتر از حالت زنجیردار است که محدودیت‌هایی را برای برخی کارها ایجاد می‌کند.

  

محاسبه ظرفیت بلدوزر:

Vs = 0.8 W . H2

 Vu = Vs + Z . H (W . Z) tan x

 Vs = ظرفیت تیغه در حالت عمود

 Vu = شکل U شکل یا نیمه U ظرفیت تیغه

 W = عرض تیغه از انتهای دهانه

 H = ارتفاع موثر تیغه با توجه به کاهش در گوشه های آن و غیرو

 

 محاسبه حجم عملیات خاکی بلدوزر:

 

 60 . C . f . E  Q=

                  T

                   

Q = حجم عملیات خاکی در یکساعت بر حسب متر مکعب

f = ضریب تبدیل خاک

60 = تعداد دقایق در یکساعت

T = زمان حمل بر حسب دقیقه (مدت زمانی که بلدوزر خاک را از محل بارگیری تا محل تخلیه حمل کرده و دوباره به محل اولیه خود بر می گردد)

C = ظرفیت تیغه بلدوزر بر حسب متر مکعب

E = بازده بلدوزر ( زمان واقعی انجام کار به زمان مصرف شده برای اجرای آن )

مثال:

 

مثال : برای خاکبرداری زمین شنی از بلدوزر چرخ زنجیری D-8 کاترپیلار استفاده شده است ، اگر مسافت حمل 50 متر و قدرت موتور 270 اسب بخار باشد حجم خاک کنده شده در یک ساعت را محاسبه کنید در صورتیکه :
 
C=6.8 , f=0.9 , E=%60 , T=1.43 باشد

 

C . f . E . 60  Q=     T  

            

Q=6.8 x 0.9 x 0.6 x 60 = 154 m3/h

                                    1.43       

اگر حجم عملیات 100000 متر مکعب و ساعت کار روزانه بلدوزر 10 ساعت باشد در اینصورت برای انجام فوق 65 روز وقت لازم است .    154 x 10 = 1540        100000 : 1540 = 65

 

لودر

 

موارد استفاده از لودر :

 

بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی

 

بلند کردن بار و انتقال آن

 

خاکبرداری

 

تسطیح کردن زمین محل کار

  

بارگیری:

 

بار واژگونی:

 

حداقل جرم بر حسب کیلوگرم در مرکز جرم باکت که موجب چرخش دستگاه حول یک نقطه می شود ، بار واژگونی نام دارد .

 

بار مجاز:

 

بار مجاز یا بار عملیاتی نباید از 50% بار واژگونی برای لودر چرخ لاستیکی و 35% برای لودر چرخ زنجیری تجاوز کند .

تحت شرایط فوق می توان اطمینان داشت که دستگاه قابلیت بلند کردن بار را در کلیه جهات دارا می باشد .

 

انواع لودر:

 

چرخ لاستیکی : چرخهای بزرگ لاستیکی به این نوع لودر قدرت تحرک بالایی می دهد . فشار وارد بر زمین را با تغییر اندازه و باد لاستیک می توان تغییر داد . کار با این لودرها در موقع کار در زمینهای دارای سنگهای تیز که باعث آسیب دیدن لاستیکها می شود محدود می گردد . در زمینهای مرطوب نیز کار کردن با این لودرها مشکل می باشد . این لودرها می توانند روی سطوحی با شیب جانبی 15% و شیب بالا رونده 30% کار نمایند .

 

چرخ زنجیری : این لودرها همانند لودرهای چرخ لاستیکی عمل نموده فقط فشار کم وارده از آنها بر زمین باعث می شود که این مدل لودرها بتوانند در زمینهایی که نوع چرخ لاستیکی توانایی کار در آن را ندارند بخوبی ایفای نقش نمایند . این لودرها می توانند روی سطوحی با شیب جانبی 35% و شیب بالا رونده 60% کار نمایند

 

 

بیل مکانیکی

 

چرخ لاستیکی:

 

 

چرخ زنجیری: 

 

موارد استفاده از بیل:

 

- کندن خاک یا لایروبی

- کانال زنی

- بارگیری مواد

لودر بکهو:

  

موارد استفاده از لودر بکهو:

 

- بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی

 

- بلند کردن بار و انتقال آن

 

- خاکبرداری

 

- تسطیح کردن زمین محل کار

 

- کانال زنی

 

 

 

گریدر

  

موارد استفاده از گریدر :

 

- پخش کردن مواد خاکی

 

- تنظیم سطح راه

 

- شیب دادن به سطح راه

 

- ایجاد و تنظیم شیب شانه های راه

 

- اجرای کارهای عمومی ساختمانی نظیر کانال سازی

 

- مخلوط کردن مواد خاکی با دانه بندی های مختلف

 

دسته بندی گریدرها:

 

از لحاظ موتور : بدون موتور - با موتور

 

از لحاظ وزن : سبک (تا 9 تن) - نیمه سنگین (9 تا 12 تن) - سنگین (12 تا 15 تن) - فوق سنگین (15 تا 22 تن)

 

از لحاظ چرخ : چهار چرخ با یک محور محرک - شش چرخ با دو یا سه محور محرک

 

از لحاظ ساختمان بدنه : مستقیم - کمر شکن

  

عوامل موثر در تولید گریدر:

 

- نوع مصالح و عملیات انجام شده روی آن

 

- نوع تیغه و زاویه تیغه

 

- عرض همپوشانی

 

- سرعت دستگاه

 

- طول منطقه و تعداد گذر

 

 

 

 

 

 

انواع غلتک

 

•1.   غلتک آسفالت (اتو)

•2.   غلتک دو چرخ آهنی

•3.   غلتک ویبره 

•4.   غلتک پاچه بزی (پاچه فیلی)

•5.   غلتک ویبره و پاچه بزی

•6.   غلتک ویبره کششی

•7.   کمپکتور

•8. کمپکتور صفحه ای

  

موارد استفاده از غلتک ها :

 

- اتو آسفالت

 

- کوبیدن زمین بعد از آبپاشی

 

لیفتراک:

 

موارد استفاده از لیفتراک: 

 

- بلند کردن بار

 - حمل و جابجائی بار

  

فینیشر

 

موارد استفاده از فینیشر :

 

 

- رویه کشی جاده و راه با آسفالت  

 

اسکریپر:

  

موارد استفاده از اسکریپر: 

 

- عملیات خاکبرداری و خاکریزی

 

 

- حمل و تخلیه مواد خاکی

 

 

- پخش مواد خاکی روی بستر راه

 

 

- گودبرداری سطحی در زمینهای نسبتا نرم بطور مستقل

 

 

شاول

 

موارد استفاده از شاول :

 

- کندن خاک

 

- کانال زنی

 

بارگیری مواد

دامتراک

 

 استفاده از دامپتراک: 

 

- حمل و جابجایی مواد ( سنگ ، خاک و ...)

  

سایدبوم

 

موارد استفاده از ساید بوم :

 

 

- حمل و بارگیری لوله

 

- قرار دادن لوله در کانال

 

منابع:

 

 

-کتاب : اصول عملکرد ماشین های راهسازی/ محمد علی  اسماعیلی علی بانی

 

 

- سایت:

www.pishtaz-group.com/rahsazi/shovel.ht

 

 

- سایت:

www.bolduzerblogsky.com

 

 

 

[ ۱۳٩٠/۳/٢٦ ] [ ٤:۳٤ ‎ب.ظ ] [ احسان محمدی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

اینجانب احسان محمدی دانشجوی رشته حمل و نقل و ترافیک شهری به وبلاگم خوش آمدید.
صفحات دیگر
امکانات وب








  • بازیچه
  • بک لینک
  • کارت شارژ همراه اول