مهندسی حمل و نقل
 
قالب وبلاگ

بر روی خودروی پژو 206 می توان از تایرهای زیر بعنوان جایگزین استفاده نمود:
سایز اصلی: 175/65 R14

سایزهای جایگزین مجاز:
185/60R 14
185/65R 14
195/50R 15
205/50R15

مجموعه پمپ بنزین ودرجه داخل باک

دارای وظایف زیر می باشد:
پمپ کردن سوخت-اندازه گیری میزان سوخت-تنظیم فشار
برخلاف سایر خودروهای انژکتوری در پژو۲۰۶ رگولاتور فشار در داخل درجه شناور (که درب ان در قسمت صندلی عقب طرف شاگرد می باشد) قرار داده شده است.
ادر داخل درجه شناور مکانیسمی قرار داده شده است که اگر خودرو واژگون گردید جریان سوخت از طرف باک قطع می گردد تا حریق باعث منفجر گردیدن خودرو نگردد. بدین صورت که در داخل ان ساچمه ای تعبیه گردیده که اگر خودرو واژگون گردید این ساچمه به شناور بالای خود فشار وارد اورده واین شناور مسیر سوخت از باک را کاملا مسدود می کند .
ضمنا فشار داخل باک در هنگام پر کردن به مقدار ۴۰میلی بار می باشد.

مشخصات کلی خودرو


نوع موتور TU3JP/K طول خودرو 3822mm

کدموتور K6D پهنا 1652-1673mm

تعداد سیلندر 4 ارتفاع 1425-1435mm

قطر پیستونMM 75 وزن کلی 1450kg

کورس پیستونMM 77 مصرف سوخت(داخل شهر) 9/4(lit)

حجم موتورCM3 1360 مصرف سوخت(جاده ای) 5/5(lit)

حداکثر توانHP 75 میانگین مصرف 7(lit)

سیستم انژکتور MULTI POINT

سازنده انژکتور SAGEM

نوع انژکتور S2000

نوع سوخت بنزین معمولی

حداکثر سرعت 170    

باتری  

باتریهایی که در این خودرو مصرف می شود باتریهای ۴۴ امپری و ۵۰ امپری می باشد که در مدلهای گیربکس اتوماتیک از باتریهای ۵۰ و در مدلهای معمولی از باتریهای ۴۴ امپری استفاده می شود.
نکته حائز اهمیت انستکه که هیچگاه جهت شارژ این باتریها نباید انها را بصورت سری به یکدیگر متصل نمود زیرا ولتاژ حاصله در اثر اتصال سری برابر ۲۴ ولت شده وباعث سوختن ECU خودرو می شود زیرا ریسک سوختن ECU حدود ۱۶ ولت می شود لذا در هنگام شارژ باتری باید انها را بصورت موازی به یکدیگر متصل نمود.

گیربکس اتوماتیک    

گیربکس های اتوماتیکی که بر روی پژو ۲۰۶ مونتاژ می گردد از نوع بسیار پیشرفته بوده و در درون انها در حدود ۶ لیتر روغن ریخته می شود وجالب انکه این گیربکسها بر خلاف گیربکسهای اتوماتیک دیگر فاقد گیج روغن می باشد . این موضوع را من از یکی از کارشناسان فرانسوی پژو پرسیدم واو گفت با توجه به اطمینانی که از نوع روغن و قطعات تشکیل دهنده این گیربکس داریم دیگر نیازی به این گیج نمی باشد. در واقع این گیربکس برای ۶۰ هزار ساعت گارانتی دارد.
هفته گذشته نیز در داخل ایران خودرو تعداد حدود ۵۰۰ عدد از این نوع گیربکسها مجددا تولید گردید.
گیربکسهای اتوماتیک پژو ۲۰۶ دارای دو عدد ECU می باشد که ECU دوم مربوط به گیربکس اتوماتیک می باشد که این ECU در کنار باطری قرارگرفته است.  
نکته حائز اهمیت در خصوص گیربکسهای اتوماتیک انستکه چون در این خودروها سینی زیر موتور در نظر گرفته نشده است )با توجه به اینکه در زیر گیربکس کامپیوتر اصلی مربوط به گیربکس اتوماتیک قرار گرفته است) لذا به نظر بنده باید در این مورد مخصوصا در جاده های خاکی و سنگلاخ با احتیاط بیشتری رانندگی کرد.
در خصوص نحوه پیدا کردن عیوب گیربکس اتوماتیک بهترین روش استفاده از دستگاه DIAG2000 می باشدو در واقع به جز این روش راه دیگری وجود ندارد.     

مصرف بنزین با اکتان پائین   

بنزینهای موجود در ایران اکثرا دارای اکتان پائین در حدود ۸۰ می باشند و این بنزین در بسیاری از خودروها (خصوصا خودروهای انژکتوری) باعث بروز اختلالاتی در نحوه عملکرد خودرو می شوند.پائین بودن اکتان بنزین سبب بروز ایراد در اوانس شده وپدیده اشتعال زود هنگام راسبب می گردد. یکی از مضرات این پدیده بوجود امدن ضربه هایی بر روی بدنه موتور می باشد (khocking)البته در پژو ۲۰۶ برای این ایراد تفکراتی اندیشیده شده است.
بر روی بدنه موتور سنسوری تحت عنوان (khock sensor) تعبیه گردیده که این سنسور بصورت سیم پیچ القایی عمل می کند وهنگامی که بدنه موتور دارای ارتعاشات غیر معقولی می گردد جریان الکتریکی توسط حرکت یک اهن ربا در درون این سیم پیچ بوجود می اید.این جریان به ECU فرستاده می شود و ECU با توجه به تعاریفی که در جدول (LOOK UP TABLE) خود دارد وباتنظیم پاشش انژکتورها ، این ایراد را مرتفع می سازد.
هرچه ارتعاشات موتور بیشتر باشد میزان حرکت اهن ربا در داخل سیم پیچ بیشتر شده وجریان بیشتری تولید وبه ECU فرستاده می شود.البته در برخی از خودروها که این سنسور راندارند چون میزان CO خروجی زیادتر می شود (بدلیل سوخت ناقص) در داخل منبع اگزوز از کاتالیست کنورتور(CATALIST CONVERTOR) استفاده می شود که در همین WEBLOG توضیحاتی برای ان داده ام.
ما وقتی می خواستیم که خودروهای پژو ۲۰۶ با موتورهای ۱۶۰۰ را تولید کنیم فرانسویها تاکید زیادی بر مصرف بنزین با اکتان 95 به بالا را برای این خودرو داشتند وعنوان می کردند که اگر بنزین بدون سرب با اکتان بالا در این خودروها مصرف نشود در عملکرد موتور وهمچنین در ازبین بردن هر چه سریعتر کاتالیست کنورتور اثر خواهد گذاشت.
در راستای همین امر ما مجبور شدیم که برچسبی درست کنیم وبر روی درب باک این خودروها با عنوان(در این خودرو حتما باید از بنزین بدون سرب با اکتان 95 استفاده شود).بزنیم.      
حال این سوال مطرح می شود که در ایران که بنزین با اکتان ۹۵ کمتر پیدا می شود پس باید چه کرد؟البته جواب این سوال را از من نخواهید و بهتر است که از وزرای نفت وصنایع ومعادن پرسیده شود!!!  

باتری های پژو۲۰۶

باتریهای پژو ۲۰۶ از نوع MF می باشد(MAINTENENCE FREE) یعنی بدون نیاز به نگهداری بوده واحتیاجی نیز به اضافه نمودن اب(الکترولیت) ندارد .این باتریها 12V بوده ومیزان امپر ساعت ان 60 می باشدوهمچنین شدت جریان استارت زدن در سرما (18-) برابر ۴۸۰ می باشد.
نکته مهمی که درزمینه باتریهای پژو ۲۰۶ باید به ان اشاره نمود که حتما باید مد نظر قراربگیرد استفاده از باتری دیگر جهت روشن نمودن خودرو می باشد (چنانکه در پیکان زیاد دیده شده است) اگر در خودرو پژو ۲۰۶ جهت روشن نمودن خودرو دو باتری بصورت موازی به یکدیگر متصل شوند(یعنی قطب مثبت یکی به قطب منفی دیگری وقطب منفی یکی به قطب مثبت دیگری متصل شود انگاه ECU خودرو حتما خواهد سوخت وخسارات سنگینی به خودرو وارد می شود.
چون ریسک سوختن ECU این خودرو 16V می باشد واگر دوباتری بصورت سری به یکدیگر متصل شوند ولتاژ حاصله برابر 24V خواهد شد که منجر به سوختن ECU می گردد.
ولی اگر بصورت موازی به یکدیگر متصل شوند یعنی قطب مثبت یکی به قطب مثبت دیگری وقطب منفی یکی به قطب منفی دیگری متصل شود ایرادی در خودرو ایجاد نمی گردد.

سنسور فشار هوا

با توجه به اینکه در خودروهای انژکتوری ، کاربراتور ودلکو حذف گردیده وبجای ان ECU قرارگرفته و مزیت این قطعه انستکه دیگر خودرو نیاز به تنظیم کردن ندارد و همواره خودتنظیم است
ECU با توجه به اطلاعاتی که از سنسورهای موجود در خودرو می گیرد نسبت به این اطلاعات از خود عکس العمل نشان داده و میزان پاشش انژکتورها را با توجه به این پارامترها تنظیم می کند .
یکی از این سنسورها سنسور فشار هوا یا MAP SENSOR می باشدکه مخفف(MANIFOLD AIR PRESURE) می باشد.
البته در اینجا قصد ندارم که در مقوله مشخصات فنی این قطعه بحث تخصصی داشته باشم که باعث ملالت برخی از عزیزان گردد ولی جهت نیل به ازدیاد اطلاعات عمومی شما خواننده محترم مطالبی را به روش ایجاز بیان می کنم.
همانگونه که می دانیم در اثر کاهش یا افزایش ارتفاع در مناطق مختلف که خودرو در ان موقعیتها قرار می گیردفشار هوانیز فرق می کند واین اختلاف فشار هوا می تواند تاثیر به سزایی بر نحوه عملکرد خودرو داشته باشد و مثلا در خودروهای کاربراتوری اگر فرضا از تهران به رشت برویم معمولا تنظیم خودرو بهم میخورد که این حالت برای راننده کاملا ملموس می باشد.
سنسور فشار هوای ورودی بر روی منیفولد هوای ورودی قرار گرفته و ساختمان این سنسور به گونه ای است که این اختلاف فشار هوا را حس کرده وبا این عمل اطلاعات مربوط به این اختلاف فشار را به ECU می فرستد و به ECU اعلام می کند که با توجه به فشار کنونی میزان پاشش انژکتور را تنظیم نماید وبا این عمل موتور خودرو بصورت خودکار تنظیم می گردد.

کاتالیست اگزوز

این قطعه حدودا مدت دوماه است که بر روی این خودرو درداخل منبع اگزوز قرارداده شده است ووظیفه این قطعه که از جنس تقریبا سفالین می باشد انستکه مونواکسید کربن خروجی از منیفولد اگزوز را که تاثیر بسزایی در الودگی هوا دارد میگیرد وطی یک فرایند شیمیایی انرا به دی اکسید کربن تبدیل می کند که مضرات ان به مراتب کمتر از مونواکسید کربن می باشد.
درضمن لازم به ذکر است که در خودرو ی PEUGEOT206 با موتور ۱۴۰۰کهتولیدات فعلی شرکت می باشد یکعدد سنسور اکسیژن وجود دارد که در بالای منیفولد اگزوز نصب شده است ووظیفه ان تنظیم مقدار مونواکسید کربن خروجی می باشد .
در موتورهای ۱۶۰۰ دوعدد سنسور اکسیژن وجود دارد(در حال حاضر تنها تعداد حدودا ۵۰۰ خودرو PEUGEOT206 با موتور ۱۶۰۰ در ایران تولید شده است.)

امکانات خودروی پژو۲۰۶

در حالت کلی خودرو پژو ۲۰۶دارای دو تیپ می باشد :۱-تیپ قبل از سیستم مالتی پلکس۲-تیپ بعد از سیستم مالتی پلکس
سیستم مالتی پلکس نوعی فن اوری پیش رفته در دسته سیمهای خودرو می باشد که علاوه بر کوتاه کردن طول دسته سیم در خودرو ، مزایای دیگری همچون ارتباط سریعتر بین عملگرها وهمچنین عیب یابی سریعتر خودرو را فراهم می کند .
درخودروی پژو ۲۰۶ نیازی به نصب دزدگیر نمی باشد چون فقط یک سوئیچ برای این خودرو تعریف گردیده واین سوئیچ دارای یک قطعه الکترونیکی در داخل خود می باشد که در خط تولید این خودرو توسط دستگاهی بنام oddisse برای ecu خودرو تعریف می گرددو هنگامی که این کد وارد ECU گردید دیگر برای همیشه در خودرو باقی خواهد ماند و با هیچ سوئیچ دیگری نمی توان خودرو را روشن نمود.
خودروی پژو ۲۰۶ دارای یک سیستمی بنام IMMOBILEZER می باشد . این سیستم بر روی قفل سوئیچ نصب گردیده وهنگامی که راننده خودرو راخاموش کرده و قصد ترک اتوموبیل را دارد و سوئیچ او نیز بر روی خودرو باقی مانده است ، توسط آلارمهایی (در حدود ۱۲ بار) به راننده اعلام می کند که سوئیچ بر روی خودرو باقی مانده وباید انرا بردارد که همین عامل نیز می تواند از دسترسی افراد بیگانه به سوئیچ خودرو جلوگیری کند

[ ۱۳٩٠/٥/۱٦ ] [ ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ ] [ محمد امین صلاحی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

اینجانب احسان محمدی دانشجوی رشته حمل و نقل و ترافیک شهری به وبلاگم خوش آمدید.
صفحات دیگر
امکانات وب








  • بازیچه
  • بک لینک
  • کارت شارژ همراه اول